Köszöntő

A ház, amelyben élünk, dolgozunk, pihenünk, pontos lenyomata annak, amit hiszünk és gondolunk a világról. Az ember egyszerre természeti, társadalmi és szellemi lény. A házépítés és használat folyamata ezt a hármasságot egyszerre jeleníti meg.

2010. szeptember 20., hétfő

Néhány szó a közösségi fizetőeszközökről


A fedezet alapján osztályozva a fizetőeszközöknek három alaptípusa van:
1. Hivatalos fizetőeszköz - régen aranyfedezete volt, ez ma már megszünt. A kibocsájtás banki hiteltranzakcióhoz kötődik, A bank csak a tőkét bocsájtja ki, ugyanakkor kamattal növelt összeget követel vissza, ami fedezetlen. A hivatalos fizetőeszköz tehát valójában fedezetlen hamis pénz  A forgalmát nem a fizetőeszközbe vetett bizalom, hanem az állami erőszakkal és hazugságrendszerrel életbentartott monopólium alapozza meg.
2. Helyi pénz ( mint a Soproni Kékfrank), aminek a fedezete a bankban letétbe helyezett hivatalos fizetőeszköz. Minthogy a hivatalos fizetőeszköz hamis pénz, ezért a helyi pénz használata nagyon csekély előnnyel jár, nem jelent igazi megoldást.
3. Szivességbank, angolul LETS rendszer, ilyen a szegedi Tallér, vagy a Pilisi Korona is. A fizetőeszköz fedezete a tagok munkaideje. Ezzel két gyakorlati probléma van.
Egyrészt az emberek nagyrésze a hamis pénzrendszer következményeként létrejött bérrabszolgarendszerben sínylődik.Nem rendelkezik saját munkaidejével, ezért a fizetőeszköz fedezete nem is valóságos.
Másrészt nem sztendertizálható, Teljesen más egy órai munkateljesítménye egy nyolcéves kislánynak, egy egyetemi professzornak, vagy egy ügyes barkácsoló fiatalembernek. Óra-óra nem ugyanaz.
A pénz fedezete a történelem folyamán mindíg valami sztendert használati értékkel is bíró áru volt: só, gabona, marha, ló, kecske, arany, ezüst., stb.
Ide kell visszatérni, ha jó pénzt akarunk csinálni.
Mi a menzai ebédet választottuk fedezeti áruként első lépésben, kísérleti céllal. Létrehoztunk tehát egy szövetkezetet májusban a waldorf iskolai biomenza üzemeltetésére és biotermék kereskedelemre. A szövetkezet közösségi munkával előállított terméke a menzai ebéd, melyre utalványt lehet kibocsájtani. Az utalványt szövetkezet tagjai szívességbanki elszámolási egységként használhatják, ha szükségét érzik.

Október elsején fogunk először főzni a menzán. Izgatottan várjuk a fogadtatást.

3 megjegyzés:

  1. Néhány megjegyzés tisztelettel:

    1. A menzai ebéd fedezete emberi munka, a konyhások és a földművelők munkája, ami a mai hihetetlenül hamis bérek miatt hihetetlenül hamis és nem sztenderdizálható . Ha rosszabbodik a helyzet, növekszik igazságtalansága, ha javul csökken, de folyamatos változás alatt van.

    2. Az idő az egyetlen fix egység. A pénz mindig egy átlagot fejez ki, egy viszonyítási pontot. Az emberek ehhez a biztos ponthoz képest határozzák meg egymás viszonyait, én öreg egyetei tanár, x * többet érek, hatékonyságban , tapasztalatban, felelőségben.
    Két ember egymás elé áll és megegyeznek egymással. De van egy viszonyítási pontjuk.

    Jobb közösségekben ebben meg is állapodnak, lásd etikus cégek németosrszágban és számtalan helyen időben a világban. Ahol ha tudod milyen beosztásban van valaki, milyen tapasztalattal bír,azonnal tudhatod mekkora szorzója van az átlaghoz képest. Persze ekkor is egymás elé állnak és ahhoz képest is alkudhatnak, de van egy vezér fonál.

    3. A pénz mindig az adott közösség átlagát fejezi ki. A pénzteremtés jogát, vagy pl: az állami pénzteremtés elosztási jogát nem lehet és képtelenség is kezelni isteni vállalás, tehetség, életút alapján. A föld kincseit sem oszthatjuk el másképp, azért mert valaki a társadalom hibás működése miatt vesztes ma 90%, és nem volt esélye tanulni, nem kaphat kevesebbet, hogy még nehezebben emelkedjen fel.

    VálaszTörlés
  2. Hiba van a hozzászólásnál nem engedi folytatni:(

    VálaszTörlés
  3. Akkor egy másik blogon folytatom, mert itt nem enged csak egy mondatot most. http://hamvasg.blogspot.com/ vagy a szerves listán. http://groups.google.hu/group/szerves-tarsadalom/browse_thread/thread/64bcf303e4a994b2

    VálaszTörlés